AccueilÉquipe et coordonnéesEnglish
CEAD CEAD
ACCUEIL  »  Répertoire  »  Recherche détaillée
The Sound of Cracking Bones
in FORSYTH, Louise H.,Anthology of Québec Women’s Plays in English Translation, Volume III (1997-2009), Playwrights Canada Press,Toronto: 2010)

Traducteur(s)
Julia Duchesne (Auteur féminin)
John Van Burek (Auteur masculin)
Durée
1h15
Nombre de personnages
3 Personnage(s), 2 Femme(s), 1 Homme(s), 3 Acteur(s)
Particularités distribution
1 woman, 2 children
Original
  • Original en français par Suzanne Lebeau sous le titre de Le bruit des os qui craquent [2006] (Leméac Éditeur, Montréal: 2009) 12.50$
    • Co-production du Théâtre du Carrousel et du Théâtre d'Aujourd'hui au Centre culturel Marcel Pagnol de Fos-sur-Mer, le 13 janvier 2009; première québécoise au Théâtre d'Aujourd'hui, 31 mars 2009
    • Ce texte a été présenté en lecture publique par le CEAD, le 2 décembre 2006.
Résumé
Elikia is a child, among so many others, who has seen her life overturned from one day to the next in a chaotic, lawless civil war. The girl, kidnapped from her family, becomes a child soldier. She is a victim, but she is also an executioner in an untenable situation that blurs the most elementary laws of ethics. How can she grow up and remain human when the reference points disappear beneath a hopeless daily brutality? It is little Joseph, the youngest child to come to the rebels' camp, who gives her the courage to break the chain of violence into which she has been pulled.
Plus d'informations »
Extrait
« ANGELINA : I want my memories to be useful … | I want to say to those who wage war: | if a gun can kill the body of the one who is afraid, | it also kills the soul of the one who shoots. »
Revue de presse
« . . . the text by Quebec playwright Suzanne Lebeau, which relates the fate of two child soldiers, is an ode to rediscovered dignity and to responsibility. » Jean-Luc Bertet, leJDD.fr

« Full of emotion and finesse, Le bruit des os qui craquent is a play that absolutely must be seen. Everyone should see it, because it lifts the veil on a reality that we tend to minimize and that is much more generalized than we believe. » Denise Martel, Journal de Québec

« Suzanne Lebeau's Le bruit des os qui craquent is a serious, strong show, with an almost holy intensity, due to both the essential subject that the play addresses – the life of child soldiers – and the fervour that the entire team puts into denouncing this dark reality. The author, through a counterpoint structure and a clear, limpid text, imbued with modesty and profound humanity, opposes compassion and indignation to the brutality and barbarism into which these children are plunged. With his spare, evocative direction, Gervais Gaudreault suggests the unspeakable horror. The actors, completely committed, play with restraint that which would make us want to scream. The shock of emotion and revolt could not be more explosive. To be seen. » Marie Laliberté, Voir Québec


  • À L'AFFICHE DU CALENDRIER DES AUTEURS
    CEAD
    Historique
    Mission
    Conseil d’administration
    Équipe et coordonnées
    Membres honorifiques du CEAD
    Mesures contre le harcèlement
    Politique de confidentialité
    Prix et concours
    Partenaires
    La fondation
    Historique
    Prix de la Fondation
    Conseil d’administration
    Partenaires
    Appuyez la Fondation
    Objets promotionnels
    Pour les membres
    Activités dramaturgiques
    Activités de diffusion
    Dépôt de textes
    Protocole de mise en page
    Droits d’auteur
    Devenir un auteur ou une autrice membre
    Pour le public
    PREMIÈRE LECTURE
    Divans-lits
    Calendrier des auteurs et autrices
    La Salle des machines 2022
    La Salle des machines 2021
    Centre de documentation
    Pour les curieux
    Nouveaux textes
    Nouvelles traductions
    Pour les enseignant.e.s
    Dossiers spécialisés
    Audiovidéothèque
    Liens importants
    Répertoire
    Recherche détaillée
    Liste des auteurs et autrices
    Liste des textes
    Liste des traductions