AccueilÉquipe et coordonnéesEnglish
CEAD CEAD
ACCUEIL  »  Répertoire  »  Recherche détaillée
Bliss [2008]
(Nick Hern Books, London, 2008) 22.95$

Création
Royal Court Theatre, London, 28 mars 2008
Traducteur(s)
Caryl Churchill (Auteur féminin)
Durée
1h10
Nombre de personnages
4 Personnage(s), 2 Femme(s), 2 Homme(s), 4 Acteur(s)
Original
  • Original en français par Olivier Choinière sous le titre de Félicité [2006] (Dramaturges Éditeurs: Montréal, 2007) 14.95$
    • Théâtre de la Manufacture, 16 octobre 2007
    • Un extrait de ce texte a été présenté en lecture publique par le CEAD à Pierrefonds, en mars 2004.
Résumé
Welcome to Walmart. A cashier and her fellow workers flick through celebrity gossip magazines on a break. 'See You Later, Celine' says a headline. What's wrong with Celine? Why is she turning her back on her glamorous public life, her adoring fans? And how is her story connected to the story of an unknown woman on the facing page? It's not. Until Caro intervenes. This wild and slippery fantasy explores our insatiable appetite for private lives made public. It is a savagely surreal attack upon contemporary culture's obsession with real-life tragedy and celebrity worship.
Plus d'informations »
Extrait
« MANAGER: You're right - before that, she put her hand on her heart and said: 'Thank you,' but / without saying thank you / DISPLAY: WITHOUT saying thank you / MANAGER: Just mouthing the words 'Thank you' / DISPLAY: Yes, because people - COSMETICS: But she did end up saying saying 'Thank you,' I mean really / DISPLAY: But it took - That's why she said: 'Stop. It's too much.' / COSMETICS: YES, then after that: 'I love you lots!' - with her arm / DISPLAY: Then: 'I love you too,' because everyone was shouting: 'I LOVE YOU' / MANAGER : 'WE LOVE YOU, CÉLINE!' »
Revue de presse
« A small bombshell has arrived from Montreal: an attack by Olivier Choinière, translated by Caryl Churchill, on what Robert Hughes once termed "the psychotic cult of celebrity". […] when a card from a devout, bedridden fan, Isabelle, is smuggled into Celine’s Las Vegas bedroom, we get a get a hideous glimpse of the cruel logic of celebrity-worship. Defined only by her relationship to Celine, Isabelle eventually becomes a living skeleton. Choinière pushes his argument to extremes but his point is entirely valid: that, by elevating fellow beings into secular icons, we destroy our sense of self. And, even if he doesn’t analyse the source of our modern malaise, Choinière brilliantly describes its manifestations: one of the checkout staff treats the mere presence of the incognito Celine as a form of benediction. » Michael Billington, The Guardian, London, April 3, 2008&r « A dark, powerful and unsettling play. […] A peek into the cult of celebrity » Sarah Hemming, FT.com Financial Times, London, April 6, 2008
  • À L'AFFICHE DU CALENDRIER DES AUTEURS
    CEAD
    Historique
    Mission
    Conseil d’administration
    Équipe et coordonnées
    Membres honorifiques du CEAD
    Mesures contre le harcèlement
    Politique de confidentialité
    Prix et concours
    Partenaires
    La fondation
    Historique
    Prix de la Fondation
    Conseil d’administration
    Partenaires
    Appuyez la Fondation
    Objets promotionnels
    Pour les membres
    Activités dramaturgiques
    Activités de diffusion
    Dépôt de textes
    Protocole de mise en page
    Droits d’auteur
    Devenir un auteur ou une autrice membre
    Pour le public
    PREMIÈRE LECTURE
    Divans-lits
    Calendrier des auteurs et autrices
    La Salle des machines 2022
    La Salle des machines 2021
    Centre de documentation
    Pour les curieux
    Nouveaux textes
    Nouvelles traductions
    Pour les enseignant.e.s
    Dossiers spécialisés
    Audiovidéothèque
    Liens importants
    Répertoire
    Recherche détaillée
    Liste des auteurs et autrices
    Liste des textes
    Liste des traductions